Longevity - En blogg om hälsa - Hälsa

Hälsa

Senaste veckorna, eller kanske snarare månaderna, så har jag lagt ner en hel del tid på att läsa böcker, lyssna på ljudböcker och poddar kring ämnena jag brinner för. Kost och hälsa helt enkelt. Jag är övertygad om att en lågkolhydratkost är det bästa för kroppens funktion, inte bara min egen utan för de flesta. Jag är ingen specialist men eftersom kolhydrater, socker och stärkelse (stärkelse finns framför allt i spannmål, potatis, majs och ris) höjer blodsockret och insulinet, vilket är negativt för vår hälsa, känns det rimligt att undvika det. Kolhydrater ökar inflammationer i kroppen, särskilt i kärlen, artärerna, och orsakar artärförkalkning och hjärtsjukdom. Det finns forskning som visar att intag av socker "glaserar" våra blodkärl inifrån (ref: Ann Fernholm, ett sötare blod). 
 
Jag blir ofta ifrågasatt när jag menar att mättat fett inte är så farligt som man trodde från början och i och med det så kanske man skall ta Livsmedelverkets råd med en nypa salt. Jag drar mina slutsatser efter att ha läst mycket av Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och Dr. Andreas Eenfeldt (Dietdoctor), bland annat hans bok Matrevolutionen som har sidvis med referenser till studier som bekräftar precis det han säger. En lågkolhydratkost är att föredra ur ett hälsoperspektiv. Sen som jag sa tidigare, jag äör ingen specialist och det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig. För mig är lågkolhydratkost det som fungerar bäst. Det viktigaste jag vill få fram är dock, ÄT RIKTIG MAT!. Processad respektive ultraprocessad mat är värdelöst (googla om du vill ha källa på det).
 
Eftersom jag inte gillar att äta saker som jag inte vet vad de innehåller så har jag under väldigt många år (runt 20) köpt och ätit ekologiskt till stor del. Jag har försökt laga och äta mat från grunden men såklart misslyckats i perioder som alla andra. Särskilt under de år jag var vegetariuan (åtta år mellan 2012 och 2020). Då blev det mycket ultraprocessat tyvärr som quorn och annat. DDet ledde till slut till att min mage kraschade, jag fick inflammation i tarmarna och blev tvungen att börja äta kött igen. Ann Fernhoms bok Fejkmaten har fått mig till att bli ännu mer noga med vad jag stoppar i mig. Enligt Anns undersökningar så är 70% av av de 100 vanligaste livsmedlen vi använder i Sverige ickenaturliga. Det vill säga tillsatser, E-ämnen och så vidare. 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Hannas krypin:

Jag hade faktiskt en diskussion med en kollega på jobbet om just mättat fett. Det var på den nivån att det inte var någon mening med att fortsätta diskussionen......

Svar: Känner igen det. Ibland får man släppa och veta vad man vet och hoppas att andra vaknar.
Longevity - en blogg om hälsa

#2 - - Lizz:

Jag brukar säga att våra kroppar är ganska tröga när det kommer till evolutionära förändringar och kropparna förfinades före den agrara revolutionen när vi blev bofasta. Det betyder att våra kroppar främst är anpassade till animaliskt fett för sin överlevnad. Därmed inte sagt att omättat fett är dålig för oss. Detta argument brukar få de flesta att lyssna och förhoppningsvis tänka efter själva. Så stå på dig och låt dig inte nedslås.