Longevity - En blogg om hälsa -

Boktips Hälsogåtan!

Idag är jag hemma från jobbet för första gången i år. Jag är inte jättesjuk men jag har lite ont i halsen och vi får inte jobba om vi har symtom (skola). Jag passar på att koka buljong eftersom det är det mest nyttiga man kan tänka sig. Det innehåller allt kroppen behöver.
 
 
 Hur som helst. Jag vill tipsa om en bok som jag tycker alla borde läsa. Alla som bryr sig om sig själva och sina efterlevande i varje fall.
 
Just nu läser jag "Hälsogåtan" av Anders Wallensten, läkare och epidemiolog och specialiserad inom allmänmedicin och folkhälsa. Titeln "Hälsogåtan" var egentligen det som fångade mitt intresse och när jag läste innehållsförteckningen insåg jag att den gick helt i linje med det som intresserar mig mest.
 
  
Att rörelse och träning samt en nyttig kost tillsammans med god sömn är viktiga aspekter för en bra hälsa som kan förlänga ditt liv var ingen nyhet. Det är ju lite det jag tjatar om hela tiden. Intressant ny kunskap för mig var dock att konditionsträning är det som ökar livsåren mest men styrketräning är oerhört viktigt också särskilt som äldre eftersom det ger starka ben och det i sin tur ökar livslängden det med. En fraktur på äldre dar kan förkorta ditt liv med flera år. Samma sak med balans och mobilitet. Om du upprätthåller det genom livet kommer du ha en mycket bättre hälsa totalt när du blir gammal. När det kommer till kosten så är det helt enkelt som jag redan lever som verkar mest fördelaktigt. Mat utan innehållsförteckning eller mat som inte är ultraprocessad. Jag fortsätter laga mat från grunden och köpa det som går ekologiskt.
 
Nog om det självklara, en av alla insikter som fick mig att haja till lite var hur mycket relationer och dina tankar kan påverka livslängden åt olika håll. Undvik negativa relationer, var rädd om de bra relationer du har för de är livsviktiga för din hälsa. I Storbritannien har man konstaterat att var femte vårdbesök beror på ensamhet och av den anledning har man sett över möjligheten för läkare att skriva ut sociala event på recept. Till exempel matlagningskurser etcetera. Dessutom har man tittat på att utbilda till exempel brevbärare som möter många ensamma i sin tjänst att larma om de uppmärksammar att någon är ensam och isolerad. En mänsklig gärning samtidigt som det blir en vårdvinst.
 
En annan viktig del som författaren tar upp är dina egna tankar. Ett exempel han beskriver är att om du känner dig stressad så ökar pulsen och du får hjärtklappning men det är sällan det beror på ett reellt hot. Samma sak om du sover dåligt, tankarna. Om du har svårt att motivera dig att gå och träna, tankarna. Likaså om du är i en social miljö och känner dig obekväm, tankarna. Den typ av agerande är vådligt för hälsan och kan i sig även den förkorta ditt liv. Idag ställs vi dessutom inför orimligt många val som vår ursprungliga hjärna inte är skapad för att hantera. Vårt fight and flight mode är på ständigt istället för vid fara som sig bör.
 
Min tolkning är att vi är byggda sedan miljoner år för att leva lite mer som jägar-, samlarfolk. Av de stammar som finns kvar idag kan man se att de är både friskare och lyckligare generellt sett. Människan har jagat och samlat i miljontals år. Det är extremt kort tid i mänsklighetens historia som vi levt enligt de förutsättningar som finns nu. Man får säga vad man vill men min åsikt är att vill man fortsätta stoppa i sig gift, sitta ner större delen av dagen eller fastna i negativa tankemönster så är det hög tid att ta sig ur det nu om man inte vill dö med dålig hälsa på tok för tidigt. Vi skriker om klimatkris och annat men skiter i vår egen hälsa. Varför??
Visa fler inlägg