ibland behöver man en push

Jag har alltid satt upp mål för mig själv. Många gånger har jag satt upp mål som jag inte lyckats fullfölja. Jag menar inte att jag är kass på att göra det jag säger att jag skall göra men ibland vill jag lite för mycket och då lyckas jag inte. Många av målen handlar och har alltid handlat om träning, kost och hälsa generellt sett. Som exempel så kan jag ha en plan för hur jag vill träna en specifik vecka, kollar igenom kalendern och ser när det är möjligt och lägger en plan. Ett annat exempel kan vara att tre dagar den här vecka vill jag köra periodisk fasta. Ett tredje exempel kan vara att pröva någon ny variant av diet (alltså inte för att tappa vikt utan för att må bättre).
 
Jag påbörjar vägen till målet, det går oftast bra en eller ett par dagar men sedan tappar jag på något sätt fokus och så missar jag någon dag. Istället för att komma igen dagen därpå så skiter jag i det och tänker att jag startar om på måndag. Någon som känner igen det? Jag har många gånger funderat på vad det är som gör att jag inte orkar hela vägen fastän jag vet att jag mår mycket bättre när jag håller kurs. Varför skall det vara så svårt att vara disciplinerad trots att det är något jag verkligen vill?
 
Jag tror jag vet, delvis i varje fall. Man utsätts hela tiden för distraktioner. Det finns affärer, reklam, andra människor som påverkar, tidsbrist (tycker man) och så vidare. Är man inte helt bestämd med vad man vill och hur man skall gå tillväga så är det lätt att hitta ursäkter för att slippa ta tag i saker. Jag har länge haft som mål att sluta äta socker. Varenda morgon har jag vaknat och tänkt, inte en enda jäkla chokladboll idag! Efter det fixar jag med rutiner, käkar frukost, allt är frid och fröjd. Åker till skolan, köper en kaffe och, va tusan, en chokladboll.
 
Nu dock, har jag inte ätit socker på tre veckor! Anledningen? Jag åkte iväg till Vietnam. Bodde på hostel där det inte var tillåtet att ha egen mat på rummet. Inte ens snacks. Jag tänkte att jag tar tillfället i akt och försöker sluta med mitt småätande och hålla mig till två till tre mål per dag. Det tog ungefär tre dagar av sug sedan var känslan av att vilja ha något sött borta. När jag kom hem var det ganska enkelt att fortsätta på utstakad väg eftersom de värsta hindren var över. (En stor fördel var dessutom att min kära andra hälft inte äter socker). Det bästa med att komma igång och följa sina mål är att det ena leder till det andra. Klarar man ett mål så är det lättare att klara fler. Ringar på vattnet. Just nu har jag lyckats med både sluta äta socker, periodisk fasta (20:4) flera gånger, bättre rutiner på styrketräning, dricker tillräckligt med vatten (skaffade en app). Nu gäller det att hålla disciplinen uppe. Jag tror dock inte att det kommer bli några problem för jag får massor av stöttning från någon jag verkligen bryr mig om.