Varför tränar du?
Jag hittade ju träningen sent i livet. 43 år gammal kastade jag mig in i mitt första jiu-jitsupass. Ett år senare började jag thaiboxning. Nu snart två år senare tränar jag i princip dagligen med vilodagar varannan vecka. Det finns flera olika anledningar till att jag tränar men i prioriteringslistan ser det ut så här:
  • Det psykiska välmåendet. När en som jag har stora koncentrationssvårigheter och noll fokus så har jag märkt att det enda som hjälper är stenhård träning. Finns ingenting som är mer avkopplande för hjärnan en ordentlig sparringrunda. Finns en aspekt till här, känner man sig nöjd med sig själv är det enklare att tycka om sig själv. Utan att hetsa kroppsideal. Varje person har sitt eget ideal och det är det jag är ute efter. Känslan av att trivas med sig själv oavsett hur man ser ut.
  • Det fysiska välmåendet. Mår kroppen bra så mår resten av en bra också. Fysiskt aktivitet påverkar både psyke och kropp på ett positivt sätt. Självklart så innebär det en del skador också om man kör hårt men tränar man smart så håller man längre. Det tog ett tag för mig att fatta att vila är positivt men nu känns det som jag hittat en bra balans.
  • Smittar av sig på övriga vanor. Av olika anledningar så verkar träningen smitta av sig. Det leder inte sällan till en hel livsstilsförändring. Jag dricker sällan alkohol, äter knappt bröd längre. Äter ordentlig frukost istället för bara en kopp kaffe. Kan äta i princip vad jag vill eftersom jag inte överäter. Har inte heller några behov av att banta eftersom hjärnan tänker "äsch jag tränar så mycket att den pizzan blir till muskler istället".
  • Massor av nya vänner, har träffat så mycket härliga jiu-jutsumänniskor över hela Europa faktiskt. Har varit på läger utomlands flera gånger och det är samma mentalitet hos de allra flesta som utövar. Soft, välkomnande och varma människor med i många fall riktigt dålig humor.
Varför tränar du? Eller varför tränar du inte? Jag sa alltid att jag inte hade tid men som ensamstående heltidsarbetande sexbarnsmamma har jag lyckats få till det ändå. Prioriterar hälsa helt enkelt och med pusslande får man ihop det.
 
 
#1 - Annie

Bra inlägg! Håller heelt med dig ;) Jag är faktiskt glad att jag är den träningstjejen som jag är-för det gynnar måendet så himla mycket :)
Tror faktiskt att en del som inte tränar, inte riktigt för står precis hur mycket träning gynnar måendet .. vad tror du?

Jag började ju faktiskt med styrketräningen efter jag fick alla mina diskbråck i nacken, och jag är helt övertygad om att träningen hjälpt mig mycket med det! Sen drabbades jag av utmattning o depression senare i livet och där har träningen hjälpt Enormt mycket .. äter inte längre antidepressiva och mår så bra psykiskt! Verkligen :)

Du är grym som tar tid för träningen tycker jag, bra gjort! :)
Man lär ju prioritera sig själv också ;) inte bara andra ;)

Riktigt kul läsning, gillar att läsa om träning ;)

Kram

#2 - Ljuva Julia

Just nu tränar jag inte för jag har utmattningsdepression och det är för mycket att förmå mig att vara bland en massa folk, och fysisk aktivitet gör att jag sover i tre dygn typ. Mina dagliga promenader gör jag förstås, eftersom jag har det i läxa. Men annars vill jag träna för att hålla mig smal och stark, för att leva längre (för trots depression vill jag ABSOLUT inte dö) och för att ha hobbyverksamhet som inte hör ihop med jobbet.

#3 - Annie

Sv: Varsågod ;) gillade verkligen detta inlägg :) Gärna mer sånt här ;)

#4 - Days by Johanna

Jag är sämst på träna, men borde komma igång med det igen, man mår så mycket bättre under och efter och sedan före när man gjort det länge för man vet vad det gör för ens mående.

#5 - Sofie - Livet på landet med tre små!

Så bra inlägg!
Önskar så jag var där! Redan inne i det!
Sitter istället och försöker desperat att hitta motivation, inre styrka och självdisiplin till att komma igång!

SV: Hoppas veckan börjat bra för er!

#6 - Pernilla

Jag började träna efter alldeles för många besök hos naprapaten med en strejkande rygg och nu kan jag inte vara utan det. Har jag inte gjort något vettigt på en hel dag så har jag iallafall tränat, och det innebär att dagen inte varit helt bortkastad!